zaterdag 26 september 2020

D66 Rijswijk – Extra steun nodig voor cultuursector in Rijswijk

D66 Rijswijk wil meer steun voor cultuursector in Rijswijk. Cultuur geeft ons leven kleur, juist in deze coronacrisis. De culturele sector is onevenredig hard getroffen. D66 Rijswijk raadslid Martine Koopman heeft vanaf het begin van de coronacrisis erop gehamerd dat cultuur onmisbaar is en speciale steun nodig heeft.

Door de corona crisis zijn Rijswijkse culturele instellingen in de knel gekomen. De Rijswijkse Schouwburg is zwaar getroffen. Komend theaterseizoen is er slechts voor 150 toeschouwers plaats i.p.v. 700. Bovendien zijn er al veel vouchers uitgegeven en hebben ze extra kosten gemaakt om het theater corona-proof te maken. Steun vanuit de gemeente is hard nodig om te blijven bestaan. Door rijkssteun kan dit ook.

Minister Van Engelshoven heeft in juni een eerste steunpakket voor gemeentes aangekondigd voor steun aan de lokale culturele instellingen. D66 Rijswijk heeft in het forum van 24 september gevraagd hoe de wethouder dit geld gaat inzetten?Wethouder Besteman “ik ga me hard maken om dat ook daadwerkelijk voor steun aan culturele instellingen in te zetten.” Ook een tweede steunpakket is eind augustus aangekondigd voor de periode tot en met juni 2021.

D66 Rijswijk Raadslid Martine Koopman is hier blij mee: “Heel fijn dat dit tweede steunpakket voor gemeenten er ook komt, het is hard nodig. Dit geeft de
cultuursector een overbrugging tot juni 2021. Hopelijk is er dan een vaccin. Wij gaan ervan uit dat de wethouder ook dit daadwerkelijk gebruikt om lokaal in Rijswijk onze cultuursector steunen. Een cultuursector die heel belangrijk is. Niet alleen door de Rijswijkse Schouwburg, het museum en Trias, maar ook door bijvoorbeeld het Rijswijks Jeugdtheater, de vele culturele verenigingen en het vele culturele erfgoed dat we hier hebben”.

D66 Rijswijk roept de wethouder dan ook op om samen met de cultuursector goede
plannen te maken, zodat dit geld goed gebruikt wordt om deze crisis te overleven (door bijvoorbeeld het kwijtschelden van huur) als te investeren in een bruisende toekomst met  ruimte voor nieuwe innovatieve concepten en samenwerkingen.