Verkiezingsprogramma 2018-2022: “Iedereen”

Download hier het Verkiezingsprogramma 2018-2022

Er is in Rijswijk veel om trots op te zijn en om te koesteren. D66 Rijswijk wil zich sterk maken om te behouden wat goed gaat. Maar D66 wil zich daarnaast de komende jaren voluit inzetten voor wat er nog beter kan – en beter moet. Want stilstand is achteruitgang, ook hier in Rijswijk.

Meer dynamiek is nodig de komende jaren. Rijswijk moet meer gaan bruisen en borrelen! De kwaliteit van wonen, leven en werken moet de komende jaren nog meer versterkt worden. Of het nu gaat over onze woningvoorraad, onze scholen, onze verenigingen, ons groen. Over duurzame energie, schone lucht en veilig verkeer. Maar ook over dynamiek in kunst en cultuur, ‘events’, creatieve ondernemers, kennis en digitalisering. Dat vraagt ook durf om echte keuzes te maken waar dat nodig is. En een bestuurlijke aanpak waarin meer ruimte komt voor experimenten en actieve inbreng van burgers.

D66 is een partij die tussen de Rijswijkse inwoners staat, dichtbij de mensen. We willen de komende vier jaar concrete resultaten boeken die herkenbaar zijn in het dagelijks leven. Voor jongeren, voor ouderen. Voor ouders met kinderen (ook als ze gescheiden zijn), voor stellen. Voor alleenstaanden, voor studenten. Voor ondernemers, voor zzp’ers. Voor mensen met en zonder werk, met of zonder een beperking. Voor sport- en cultuurfans. Voor liefhebbers van groen en dieren. Kortom, voor alle Rijswijkers. Geen wij en zij, D66 is er voor IEDEREEN.

Want Rijswijk is volgens ons in de eerste plaats een gemeenschap waarin mensen elkaar ontmoeten, waar ze iets moois van hun leven kunnen maken. Waarin mensen kunnen groeien. Letterlijk – als kind in de kinderopvang, op school, op de vereniging, in de speeltuin. Maar ook waarin je kunt groeien als ‘mens’, samen met anderen – waar je ook uit je eigen ‘bubbel’ kunt stappen. Dat is het optimistische, sociale en vrijzinnige beeld dat D66 graag koestert en voor ogen heeft voor onze stad. D66 is een progressieve en sociale partij die kansen wil geven aan mensen. We lopen niet weg voor onze verantwoordelijkheid. Dat doen we landelijk niet en dat doen we ook niet in Rijswijk. De afgelopen vier jaar heeft D66 in het college en via de raad een grote inbreng gehad in de Rijswijkse politiek. En met succes.

De financiële positie van de gemeente is weer sterk en solide. Dat biedt de gemeente de kans om haar eigen, zelfstandige toekomst te blijven vormgeven. Zoals ook het onderwijs mede dankzij haar in Rijswijk verder verbeterd is. Daarnaast heeft D66 zich vanaf het begin hard gemaakt voor een meer open bestuurscultuur in Rijswijk. Met meer verantwoording aan de inwoners. D66 heeft daarin een actieve en verbindende rol gespeeld. Dat is een stijl en houding die bij ons past. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Maar er is nog veel meer te doen!

Gepubliceerd op 23-01-2018 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018